Рекомендації вчителю щодо досягнення дисципліни на уроці

 

  1. Установіть межі дозволеного, еталони поведінки учнів для стандартних ситуацій: як входити в клас, як сидіти, відповідати на запитання, прибирати книжки, діставати олівці та інше. Зробити це потрібно перш ніж ви почнете стежити за дотриманням порядку. Учень повинен знати у чому полягає прийнятна чи неприпустима поведінка, і тільки тоді від нього можна вимагати відповідальності за дотримання конкретних правил. Якщо правила й обмеження не визначені, то встановити порядок у класі не можна! Виявіть чітку послідовність у дотриманні встановлених правил і в застосуванні способів покарання.
  2. Стежте за своєю мовою, розмовляйте завжди повільно, спокійним голосом. Почуття гніву й обурення – звичайне явище, але воно піддається контролю і зовсім не означає, що ви не любите дітей.
  3. Намагайтеся тримати свої емоції в стані спокою, зміцнюючи нерви для того, щоб витримати очікувані ексцеси. Звертайте увагу і реагуйте на будь-які вияви позитивної поведінки дітей, які б незначні вони не були. Хто шукає гарне, той обов’язково його знаходить.
  4. Уникайте безупинного негативного реагування. Намагайтеся рідше говорити „ні”, „припини”, „не можна”.
  5. Відрізняйте форми поведінки, які вам не подобаються, від вияву особистих якостей дітей.
  6. Намагайтеся  розшифрувати сигнали, що попереджають про можливість вибуху в поведінці дітей. Спокійно втручайтеся в ситуацію.
  7. Відповідайте рішуче і впевнено, коли учні відкрито кидають виклик непокори.
  8. Учням потрібен вчитель, а не партнер по грі. Будьте завжди товариські, але не забувайте, що фамільярність виховує неповагу. Ви можете цілком успішно взаємодіяти з учнями, не перетворюючись на одного з них.
  9. Завжди наполягайте на повазі до дорослого. Учні повинні звертатися до вас чемно.
  10.  Не йдіть на поступки й компроміси, поступаючись своїми нормами, щоб бути популярним і авторитетним.
  11.  Пам’ятайте, що дитяча безвідповідальність – явище, що немає нічого спільного з відвертою непокорою, і тому боротися з нею потрібно спокійними методами.
  12.  Намагайтеся, щоб у вас був добрий зв’язок з учнями, так щоб вони могли знати, коли вони відповідають вашим очікуванням, а коли ні, поясніть, що ви очікуєте від учнів і наскільки вони відповідають цьому. Робіть це тоді, коли все йде добре, оскільки в такому випадку усе сприймається саме собою. Зворотний зв’язок сприяє встановленню гарної поведінки.
  13.  Не реагуйте занадто бурхливо, щоб незначна подія не перейшла у велике протистояння. Уникайте протистояння на очах в інших учнів. Немає більш неефективного методу впливу на людину, причому в будь-якому віці,  ніж гнів і роздратування.
  14.  Робіть серйозні кроки, якщо учень продовжує погано поводитися і відмовляється визнавати дисципліну. Визначте можливу причину такої поведінки, емоційні конфлікти, розлад уваги, проблеми у навчанні.
  15.  Будьте прикладом самодисципліни. Гарної поведінки учні в більшості  випадків не вчаться, а переймають її.
  16.  Будьте зібрані. Нехай усе має своє місце. Нехай усі матеріали будуть у вас напохваті. Від одного виду діяльності до іншого переходьте поступово. Підтримуйте чистоту і порядок.
  17.  Готуйтеся до уроку заздалегідь, так, щоб учні були досить завантажені протягом усього часу занять. Нехай у вас завжди будуть альтернативні плани і матеріали. Плануйте вашу роботу і дотримуйтесь розробленого плану. Будьте досить гнучкими, щоб, якщо вам не вдається зробити усе, що ви спланували, ви не відчували пригніченість.
  18.  Поводьтеся так, щоб було видно, що ви – керівник. Виявляйте рішучість. Будьте господарем ситуації. Умійте направляти. Ви є вчитель, і учні очікують, щоб ви ними керували. Вони швидко розпізнають нерішучість, дезорганізованість. Відсутність гарної підготовки і чітких розпоряджень є стимулом до поганої поведінки.
  19.  Створюйте умови, щоб навіть найбільш „важкі” учні отримали можливість відчути себе лідерами. Це позитивно впливає на позицію  учнів і на їхню поведінку.
  20.  Моделюйте з учнями, як долати кризові ситуації, розчарування, гнів. Завжди будьте добрим прикладом як у слові, так і в справі, особливо коли не все добре вдається.
  21.  До учнів завжди виявляйте ввічливість і повагу, зберігаючи приємний голос, використовуючи ввічливі слова.
  22.  Будьте послідовні. Ніщо так не бентежить учня, як мінливість у настрої і діях учителя. Це викликає у дітей негайне бажання випробувати межі дозволеного, що спричиняє до конфлікту в класі.
  23.  Не дратуйте учнів. Причиною роздратування є незнання того, що від них очікують, непослідовні дії вчителя, несправедливе поводження з учнями, неможливість висловити свою думку, догодити.
  24.   Стримуйте свій гнів, якщо ви відчуваєте, що у вас виникає роздратування, усіма силами прагніть не дати вашим почуттям вийти з-під контролю і розслабтеся, нехай рухи стануть ненапруженими, жести – повільними і голос – тихим.
  25.  Уникайте вимог, які неможливо виконати. Потрібно бути абсолютно впевненим у тому, що дитина здатна виконати те, що від неї вимагають. Ніколи не карайте учня за те, що він погано встигає в школі через те, що йому не вистачає здібностей до навчання. Звичайно, за умови, що всі подібні дії ненавмисні. Висунення вимог, які дитина не може виконати, створює ситуацію нерозв’язного конфлікту, з якого вона не бачить виходу. Така ситуація неминуче завдає шкоди емоційній сфері людини. Ставте мету перед вашими учнями. Проводьте цікаві уроки, що відповідають віку учнів.
  26.  Робіть виклад матеріалу яскравим, захоплюйте учнів за допомогою різноманітних методів, наочності й змістовності. Не звикайте до рутини. Будьте обережні, щоб, спонукаючи, не перезбудити учнів. Велике розмаїття на одному уроці не приносить користі, оскільки не дозволяє вам належним чином зосередитися на одній темі.
  27.  Пам’ятайте, що різні учні вимагають різних методів навчання через властиві їм особливості й можливості.
  28.  Надайте учням достатню можливість вибору середовища різних завдань і видів діяльності. Учні краще виконуватимуть те, що їх особисто цікавить і більше відповідає здібностям.
  29.  Направляйте мислення учнів на вищі рівні. Вимагайте, щоб учні не просто запам’ятовували й ідентифікували інформацію, але вміли аналізувати, давати оцінку і застосовувати вивчений матеріал на практиці.
  30.  Надавайте учням можливість працювати у групах. Прагнення виглядати в очах інших на належному рівні може бути позитивним стимулом до гарної поведінки.
  31.  Нехай вашими діями керує любов. Взаємини, засновані на щирій любові і прихильності, звичайно, складаються правильно, навіть незважаючи на неминучість окремих помилок і прорахунків з боку вчителя.

  

РЕКОМЕНДАЦІЇ   БАТЬКАМ

  1. Старання дитини обов’язково мають бути визнаними. Частіше хваліть і підбадьорюйте, навіть якщо дитині щось не вдається. Позитивна оцінка і добре, тепле ставлення необхідні дитині для хорошого самопочуття, для формування в неї такої важливої риси, як впевненість у собі і своїх можливостях.
  2. Привчайте дитину до самообслуговування, формуйте трудові навички та любов до праці (підтримуйте ініціативу й бажання допомагати вам). В режимі дня кожної дитини повинні бути постійні обов’язки, закріплені за нею на тривалий час. Дитина, яка вміє працювати вдома, легко долучається до навчання.
  3.  Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень. Допоможіть їй навчитися висловлювати свої бажання, почуття та переживання, тлумачити поведінку свою та інших людей, враховувати оцінки й думки оточуючих для формування власних поглядів.
  4.  Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з такою, якою вона була вчора, чи, можливо, буде завтра.
  5.  Дозвольте дитині бути собою, зі своїми вадами, вразливими місцями та чеснотами. Приймайте її такою, якою вона є. Підкреслюйте її сильні властивості.
  6. Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може вважати, що конфлікти неминучі, і продовжувати провокувати їх.
  7. Дозволяйте дитині виявляти самостійність, заохочуйте найменші її вияви.
  8. Не критикуйте дитину при свідках. Ніколи не давайте дитині особистих негативних оцінкових суджень: „ти поганий”, „ти злий”. Оцінюйте вчинок, а не особистість („Твій вчинок поганий, але ж ти хороший і розумний хлопчик (дівчинка) і надалі не повинен так робити”). Пам’ятайте: сутність людини і її окремі вчинки – не одне і те саме.
  9. Розвивайте світогляд дитини, сприяйте розширенню її інтересів.
  10.  Аргументуйте свої заборони та вимоги: діти чутливі до несправедливості, яка присутня в більшості вимог. Шукаючи аргументи, ви ще раз зможете обміркувати необхідність їх застосування.
  11.  Намагайтеся дивитися на світ очима дитини. Будьте щирими у спілкуванні з нею, щодня цікавтесь її справами, інтересами, проблемами, переживаннями, досягненнями.
  12.  Не забувайте, що шлях до дитячого серця пролягає через гру. Саме у процесі гри ви зможете передати необхідні навички, знання, поняття, про життєві правила та цінності, зможете краще зрозуміти одне одного.

Вправа «Дерево насильства»

Мета:

- розглянути форми та прояви насильства в сім'ї;

- наочно визначити причини та наслідки насильства в сім'ї;

-визначити взаємозв'язок між причинами, проявами та наслідками сімейного насильства.

Необхідні матеріали: фліпчарт, альбом для фліпчарту ( аркуші ватману за кількістю малих групп), маркери.

                             Хід вправи.

Тренер об'єднує учасників у 4 групи та просить їх намалювати на аркушах ватману «Дерево насильства», в якому корені символізують причини насильства в сім'ї, стовбур- саму прблему насильства, гілки- це різні прояви відповідних форм насильства в сім'ї, а листя та плоди – це наслідки насильства, як індивідуального так і загального характеру.

Кожна группа опрацьовує різні форми насильства в сім'ї:

Группа 1- фізичне  насильство

Группа 2 – психллогічне  насильство

Группа 3 – економічне  насильство

Группа 4 – сексуальнее  насильство

 Після закінчення роботи над малюнком, групи презентують свої «дерева насильства». На роботу в группах вібведено – 30 хв., презентації-10 хв., 5 хв.- коментарі тренера.

 Запитання для обговорення.

- що зображено на вашому малюнку?

- чим схожі та чим відрізняються дерева, намальовані різними группами?

-Як пов'язані між собою причини та наслідки сімейного насильства?

- Що можна зробити, щоб позбутися плодів «дерева насильства»?

В ході презентації тренер звертає увагу присутніх на різноманітність наслідків кожної з форм насильства, а також на те, що різні прояви та форми насильства в сім'ї можуть призводити до однакових наслідків. Тренер підкреслює той факт, що коженвид насильства містить в собі психологічну складову, яка накладає значний відбиток на поведінку та емоційний стан особи, особливо дитини, її пізнавальну та мотиваційну сфери.